onsdag den 26. marts 2014

Fødsel og Noam

Den 21. marts (min terminsdato) kom lille Noam til verden kl. 19.32 . Jeg havde været ude på sygehuset den 20. marts for at blive sat i gang med et ballon kateter . Om natten lå jeg med små-veer i 3 timer og om morgenen den 21. marts havde jeg åbnet mig 4-5 cm . De kunne derfor tage vandet og så håbede de at det ville sætte gang i fødslen . Vi blev sendt ud for at en tur og spise noget mad . Men der skete desværre ikke særlig meget ved det og til sidst endte det med at jeg fik sat et s-drop (veer-stimulerende drop) . DET satte skub i tingene ! Jeg åbnede mig de sidste 5 cm på 3½ time og så var han født . Vi havde snakket Epidural blokade som smertelindring , men det skulle være som en sidste udvej . Derfor prøvede jordemoderen at sætte nogle akupunktur nåle i mig forskellige steder , men de hjalp nada ! Til sidst havde jeg så voldsomme smerter at jeg besluttede mig for at få lagt en blokade og der blev ringet efter en læge som skulle komme og ligge den . Der gik lidt tid inden lægen kom og mine veer var mange og kraftige , så da lægen kom var jeg 9 cm åben og det var for sent at ligge blokaden . Jeg havde presseveer i 1 time og 15 min . Det var en jordemoder studerende som havde været med til mine konsultationer hos jordemoderen , som stod for hele min fødsel . Hun klarede det super flot og vi følte os i trygge hænder hele vejen igennem ! Far klarede fødslen med bravur og var den bedste støtte jeg nogensinde kunne forestille mig <3 
Han vejede 2840 g og var 51 cm lang ved fødslen . Han var blevet skønnet til at veje 3600 g tidligere på hans fødselsdag , så det skøn var godt nok langt fra :P





Vi fik lov til at komme hjem om søndagen (23. marts) . Der var blevet sat en stork, balloner og flag op af farmor og mormor og morfar havde sat store flag i vinduerne, hejst flaget i haven og sat blomster til os inde i huset . Mine forældre var så søde at lave aftensmad til os de første to dage , hvilket var super lækkert så man bare kunne koncentrere sig om Noam . 
I går var vi ude og trille den første tur med barnevognen , sammen med vovserne . Det var en kort tur , men nøj en fantastisk oplevelse <3
Han er utrolig nem og sover og spiser godt om dagen , hvor de første to nætter var han meget urolig og ville kun sove imens han lå på os . I nat har det heldigvis gået bedre og han lå i sin lift , så både mor og far kunne sove samtidig :P 
Sundhedsplejersken har været her til middag , hvor hun målte, vejede og undersøgte ham . Alt så fint ud og han havde kun tabt 40 g siden fødslen . Vi fik af vide at vi godt måtte starte på at give ham en sut , så det bliver spændende at se hvordan han tager imod den . Mine bryster kommer helt sikkert til at nyde at han kan få en sut engang imellem :P
Når han vågner fra sin næste lur , skal vi prøve at give ham sit første bad :)
Tak til alle dem som har lykkeønsket os og tak for alle de enorm fine gaver vi har fået - det er virkelig overvældende <3

3 kommentarer:

  1. Rigtig mange gange tillykke med lille Noam :) Jeg kender dig kun ud fra hvad du skriver, men jeg syntes at du er rigtig sød, og du skal nok blive verdens bedste mor!

    SvarSlet
  2. Hej Ida Marie :) Tusinde tak for de søde ord ! Det er altid så rart at høre fra mine følgere :)

    SvarSlet
  3. Det er bare så dejligt at alt bare er gået så godt! Dejligt at i nyder Noam og hinanden..det er så vigtigt. knus

    SvarSlet