lørdag den 8. september 2012

Tourettes

Ja hvad er Tourettes syndrom? Jeg har før hørt om det , men jeg havde aldrig set det med mine egne øjne , før i går aftes . Kanal 4 sendte i går aftes en dokumentar om dette syndrom . 
Hvis det skal beskrives helt korrekt går det ud på: (fra wikipedia.dk)
"Tourettes syndrom er en organisk neurobiologisk lidelse, der er karakteriseret ved flere forskelligartede motoriske tics (ufrivillige muskelbevægelser), et eller flere vokale tics (utilsigtede lyde eller ord) eller sensoriske tics (ufrivillige indre sansemæssige oplevelser)."
Jeg har desværre ikke kunne finde et klip fra dokumentaren jeg så i går , men fandt et godt klip på youtube , som viser hvad syndromet kan have af betydning:
 
Selvfølgelig er det meget individuelt , hvilke tics og hvor tit de opstår .
Denne dokumentar som jeg så i går , fik mig til at tænke over hvor heldig jeg er , idet at jeg fejler noget . Jeg glemmer tit og ofte , at sætte pris på hvor godt jeg har det . Mange (inklusiv mig selv) tager det for givet , at de har det så godt som de har . Synes det er rart , at blive mindet om det engang imellem !
Så mit weekend budskab er: husk at tænk over , hvor godt du har det !
God weekend til jer alle !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar